سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/10/24
11:45 عصر

آرشیو

بدست دخترخونه در دسته

 
شنبه، 19 شهریور، 1384

: مدل اسلامی
سلام و عرض تبریک .
من که متن نوشته ی پدر راخواندم که نوشته :
شنبه، 19 شهریور، 1384
شکل یا مدل
یا : ( سفینه النجاه ) یا : ( ابوالفضل ) .
سلام دخترم .
باز فرصتی دست داد که کمی حرف بزنیم ، برای مطلبی که از تلویزیون یا : ( ابزار ) ی برای ارتباط یک طرفه ! شنیده بودم رفتم که روزنامه ی کیهان را بخوانم که یا سایتش باز باز نشد یا ( ابزار ) کارم زورش نرسید و ماهم فعلا توان یا : ( امکان ) تغیرش را نداریم که انشاالله حرف از : ( برابر ) ی ( امکانات ) که زده می شود مثل دیگر حرفها نباشد .
خلاصه در روزنامه ی جمهوری اسلامی ، که دستش درد نکند ، متن کاملش را یافتم ، : ( چراکه ) در بعضی از : ( خبر گذاریها ) که اصلا گویا چنین ( خبر ) ی رخ نداده ، ولی نه تنها ( امکانات ) ش را صرف خبری مثل مثلا : (قابل در گفت‌وگو باایسنا: محوریت خاتمی وموسوی خووینی‌هاجبهه اصلاحات رابه اتحاد نزدیک می‌کند کسانی که می گویند... ) کرده ، بلکه : { ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل ! ( ع ) را و روز جانباز ! را گرامی } هم داشته .
خب جمهوری اسلامی هم جز این نمی تواند باشد ، بازار خبری این است دیگر ، سیاست خبری که جدا از ولایت و ولایت فقیه ش نیست .
: ( پژوهش ) و : (پیشنهاد مدلى جهت طراحى یک سیستم مجتمع خبره براى «درک متون قرآن و حدیث» ) ش هم از همین قراره .
جالب اینه که در این ( پیشنهاد ) که در سایت :
http://www.noorsoft.org/per/support/research/m5. دیدم ، صرف نظر از ( بازار ) تحقیق و ( پژوهش ) ی مثل همان ، وصرف نظرم از اینکه در : ( مقدمه ) هم گفته باشد که : ( استنباط حکم خدا از منابع اسلامى نیازمند شناخت جامع و کامل از اسلام، رفتار و نیاز امت اسلامى جهت تشخیص حق از باطل مى‏باشد. ) ، اول اینکه فقط به ( درک متون ... حدیث ) پرداخته ، هرچند که جدا از ( درک متون قرآن ... ) نباشد ، ودر ثانی می خواهد : ( شنوده ) یا خواننده اش درک کند که چه گفته .
: ( چراکه ) مثلا گفته : { با توجه به درک اتوماتیک متون قرآن و حدیث که هدف این حرکت است، ابتدا عناصر اصلى مدل ارائه مى‏شود. «درک متن» بیانگر وجودى یک بیان‏کننده و یک درک‏کننده و یک بیان‏شده باشد . (بیان‏کننده مى‏تواند خود یک درک‏کننده باشد ولى به طور قطع همزمانى بین این دو نقش نمى‏تواند وجود داشته باشد) در نتیجه رابطه بین درک و بیان یک فرد در یک موضوع با رابطه بین بیان و درک یک شنونده و یک گوینده کاملا متفاوت است. } .
حالا پیدا کن ( یا سجاد ) این طرح و آن بازار را ، و کاری هم نداشته باشیم با ( شکل ، مدل ووو ) ی خانه ، مسجد ووو ، یا اینهم مثل مدل جمهوری اسلامی و دولتش .
قبل از خداحافظی ( متن کامل ) ی را که گفتم در پایین آورده ام که بخوانی ، اگر فرصت دست داد ، مثل فرصتی که با انتخابات اخیر دست داده ، مثل تقریبا همان که در بهمن پنجاه و هفت دست داد و بنفع ( جمهوری ) مصادره شد و نتیجه اش همان که از یک طرف ( خبر ) از ( زیر خط فقر ) است ، طبق آمار ! و از طرف دیگر ( می بینی ) که در ( متن ) چه آمده و ( متن ) خوانی هم که بلده چشمت ، هر چندم که : ( پیچیده ) و مثلا ( مدل ) بالا و بروز باشد به اصطلاح ، نه بروز ی که اگر عصر آقا امام ( زمان ) علیه السلام نباشد برای بعضی ، عصر جانشینش که هست بحسب ادعا ، در حالی که هنوز فرصت هست که حضور داشت در جمعه ، جماعت و فرادای خانه ها و حضور آقا هم جزاین نیست و ظهورشان هم ، وچنین نیست که مثل پنجاه وهفت دولت راه بیندازد و کابینه و الباقی مثلا بقول روزنامه ی کیهان ، بعداز وزارتخانه ، استانداری ووو .



بخش خبری : حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنجشنبه در دیدار منتخبان ملت در مجلس خبرگان , وظیفه علما و نخبگان جامعه , مسئولان , فعالان سیاسی و افراد تاثیرگذار را در شرایط کنونی بسیار خطیر و سنگین ارزیابی و تصریح کردند و حفظ و تقویت وحدت در جامعه , حمایت از دولت برای تحقق شعارهای خود , تقویت پایه های دینی به ویژه در میان نسل جوان و خدمت رسانی به مردم را چهار وظیفه مهم و اصلی در این مقطع برشمردند.
متن کامل بیانات رهبر معظم انقلاب بدین شرح است :
بسم الله الرحمن الرحیم
اولا این میلاد بزرگ را تبریک عرض می کنیم و امیدواریم که خداوند متعال به همه ی ما این توفیق را عنایت کند که از « مصباح الهدی و سفینه النجاه » آن طوری که شایسته است , ان شاالله بهره مند شویم .
همچنین خوش آمد عرض می کنم به آقایان محترم و خبرگان منتخب ملت و تشکر می کنم از اجلاسی که داشتید و مطالب خوبی که در این اجلاس بیان فرمودید. بخصوص تشکر می کنم از بیانات حضرت آیت الله مشکینی (دامت برکاته ) که حقا و انصافا ایشان معلم اخلاق هستند و سالهای متمادی است که از بیان و نفس گرم ایشان حقیقتا استفاده می کنیم و امروز هم استفاده کردیم . همین طور از بیانات شافی و وافی حضرت آقای امینی (دامت برکاته ) استفاده کردیم ; ایشان هم امروز گزارش خیلی خوب و جامعی از ماحصل این اجلاس دو روزه بیان فرمودند.
آنچه بنده امروز می خواهم عرض کنم , ماحصلش در یک جمله است ; و آن این که وظایف ما امروز از گذشته سنگین تر است . بعد از حادثه ی بزرگ انتخابات ـ که حقا حادثه ی مهمی برای کشور بود ـ شاید ابعاد گوناگون آن بیشتر روشن شود. طرحهایی که برای کشور و نظام جمهوری اسلامی داشتند و تصوری واهی که از وضعیت کشور به ذهن طراحان و تصمیم گیران استکبار بین المللی منتقل شده بود و بر اساس آن تصور , برنامه هایی برای خودشان تعریف کرده بودند , و این که همه ی اینها با این انتخابات نقش بر آب شد; اینها مسائل بسیار مهمی است و حقا دست قدرت و اراده ی الهی را ما باید در این حادثه ببینیم ; مثل خیلی از حوادث دیگری که ما نبودیم که کاری کردیم ; واقعا قدرت الهی وارد شد. اجتماع عظیم مردم , حرکت عظیم مردمی , انتخابات پةرشور , حضور همه ی جناح ها و همه ی سلائق در انتخابات , واقعا نعمتهای الهی بود. البته کسانی که در این انتخابات شرکت کردند و صحنه را گرم کردند , آنها هم وسایلی بودند; لیکن اراده ی الهی بود که این وضعیت را پیش آورد.
امروز تصویر نظام جمهوری اسلامی در دنیا , تصویر دیگری است ; احساس می کنند که این نظام مردمی است ; مردم پای این نظام ایستاده اند; احساس می کنند که شعارهای انقلاب برخلاف آنچه آنها تبلیغ می کردند , زنده است . تصور می کردند که مبانی امام و مبانی انقلاب به فراموشی سپرده شد و نسلهای جدیدی که روی کار آمده اند , از آن مبانی روگردان شده اند و حتی مسئولان و رجال این نظام هم تجدیدنظر کرده اند; اما اینها همه به هم خورد و روشن شد که نه , نظام اسلامی اگر پیشرفت علمی داشته , اگر در میدان فناوری پیشرفت داشته , اگر بروز استعدادها در طول این دو دهه به شکل حیرت آوری در همه ی صحنه ها چشم همه را به خود متوجه و خیره کرده , اگر این همه ساخت و ساز و نوسازی کشور در همه ی زمینه ها انجام گرفته , همه ی اینها در بستر تفکر نظام اسلامی صورت گرفته و دست هدایتگر انقلاب و نام امام و یاد امام و راه امام پیشوای همه ی این حرکات بوده و انگیزه های ایمانی این حوادث را به وجود آورده ; این را همه حس کردند و فهمیدند; تصور غلطی که در ذهن ها بود , تصحیح شد و اعتبار نظام جمهوری اسلامی بالا رفت . امروز با این وضعیت جدید , احساس بنده این است که وظایف سنگین تری بر دوش همه است . من فقط چهار مورد را به اشاره و کوتاه عرض می کنم ; چون وقت زیاد نیست .
وظیفه ی ما در درجه ی اول , حفظ اتحاد کلمه است . انتخابات با همه ی محسناتی که دارد و با شور و هیجانی که در جامعه ایجاد می کند ـ که یکی از بزرگترین حماسه ها را در طول سالها به وجود می آورد ـ معمولا در هر دوره یی این عارضه را هم دارد که بین گروهها و افرادی از مردم دلتنگی هایی ایجاد می کند; بین جناح ها دلتنگی ایجاد می شود; بین گرایش های فکری و سیاسی دلتنگی هایی ایجاد می شود; بین سلائق گوناگون ـ ولو با خط مشی واحد ـ دلتنگی هایی به وجود می آید; بین اشخاص و افراد دلتنگی هایی به وجود می آید. ما باید بسرعت این عارضه را ترمیم کنیم . این ترمیم هم دست یک نفر نیست که بگوییم کدام سازمان , کدام مقام و کدام دستگاه این کار را بکند; این به عهده ی همه است . در درجه ی اول هم وظیفه ی سنگین تر به عهده ی افرادی است که شان بالاتری دارند.
همان طور که حضرت آقای مشکینی بدرستی بیان کردند , ماها بر حسب موقعیت حساس تری که داریم , وظیفه مان در همه ی موارد ـ از جمله در این مورد ـ سنگین تر است . سعی کنیم آنچه را که در دوران انتخابات از دلتنگی ها و کدورت ها به وجود آمده و احیانا زخم هایی بر دلها و جانها خورده , التیام دهیم . هر وقتی هم یک طور و یک شکل است . من همین الان در داخل کشور سیاستها و جهتگیری هایی را می بینم که درست عکس این دارند برنامه ریزی می کنند; اینها دوست نیستند و نمی توانند دوست باشند. برای ایجاد تفرقه ی هرچه بیشتر دارند برنامه ریزی می کنند. نخبگان کشور; چه مسوولان دولتی , چه مسئولان روحانی , چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی , چه نمایندگان محترم خبرگان , چه دستگاه های گوناگون دیگر , چه صاحب نظران سیاسی و شخصیت هایی که تاثیر دارند , منبر تبلیغی و سیاسی دارند; وظیفه ی همه است که بیش از پیش برای ایجاد وحدت تلاش کنند. چرا بیش از قبل چون بالاخره این کدورت ها و شکافها به وجود آمده است و باید ترمیم شود و التیام پیدا کند.
مورد دوم هم که وظیفه ی سنگینی است , حمایت از دستگاه های اجرایی و بخصوص حمایت از دولت است ; این هم وظیفه ی همه است . دولتی با شعارهایی سر کار آمده , این شعارها هم شعارهای جذابی است ; شعارهای مردمی و انقلابی است . اگر این شعارها تحقق پیدا کند , این کشور سود خواهد برد; همه ی دلسوزان این نظام سود خواهند برد. اگر ما بتوانیم حقیقتا عدالت اجتماعی را به پیش ببریم ; اگر ما مسوولان بتوانیم تطبیق رفتار خودمان را با اسلام بیش از گذشته کنیم ; اگر بتوانیم از بعضی واگرایی هایی که با پاره یی از مبانی در برخی جاها پیدا شده , جلوگیری کنیم , این موفقیت بزرگی برای انقلاب و کشور است ; سودی است که به همه می رسد; این طور نیست که سودش به یک شخص یا یک جناح یا مجموعه ی خاصی برسد; نه , همه سود می برند. در همه ی دوران شانزده , هفده سالی که دولتهای متعددی سر کار بودند و چهار بار ما انتخابات ریاست جمهوری داشتیم و دو شخصیت محترم در این مدت مسوول بودند , موضع بنده همین موضع بود; بدون کم و کاست . معتقدم همه باید از رئیس جمهور و از دولت حمایت و به آنها کمک کنند. هیچ دولتی و هیچ کسی هم نیست که ما بتوانیم بگوییم از همه جهت کامل است ; بالاخره هر کسی ممکن است در بخشی از کارش ضعفی وجود داشته باشد. دولتهای گذشته هم داشتند , این دولت هم مستثنا نیست . نباید ضعفها را عمده کرد; نباید نقض ها را بر کمالها ترجیح داد; باید این را دید که وسط این میدان و وسط این گود , مجموعه یی به نام دولت قرار گرفته که در راس آن رئیس جمهور است و بیشترین بار بر دوش اینهاست . همین چیزهایی که الان شما آقایان فرمودید و همه ی ما توقع داریم این کارها انجام بگیرد , جز با پشتیبانی و اهتمام دولت انجام نخواهد گرفت . مشکلات فرهنگی , مشکلات اقتصادی , مسائل سیاسی , داخلی , خارجی و غیره , همه متوجه به هر دولتی است که سر کار است . باید دولتها و روسای جمهور را تقویت کرد. این جا هم وظیفه سنگین است . این طور نباشد که بعضی به خاطر توقعات زیاد , و بعضی به خاطر برخی کدورتهایی که ممکن است وجود داشته باشد , از چند طرف دولت را تضعیف کنند. این وظیفه ی بزرگ ماست که دولت را تقویت کنیم ; مسوولیت سنگینی است که لازم است انجام بگیرد.
نکته ی سوم که به اشاره عرض می کنم , طرح مباحث مبنایی سیاسی و فکری است . امروز توجه کنید که گرایش تبلیغی دشمنان ما فقط این نیست که به نظام اسلامی فحاشی کنند یا بد بگویند یا یک تهمت سیاسی بزنند; امروز دشمنان ما به شکل مبنایی با مباحثی که پایه ی جمهوری اسلامی است , دارند دست و پنجه نرم می کنند. به قول خودشان , دارند تفکر ضد جمهوری اسلامی را تئوریزه می کنند. در واقع برای تفکر سیطره ی استکباری دنیای استکبار و در راس آنها امریکا بر همه ی جهان , دارند پایه ی فکری درست می کنند.
آنچه مربوط به ایمان مردم است , آنچه مربوط به حقانیت اسلام و قرآن و احکام الهی است , آنچه مربوط به درآمیختگی و وحدت دین و سیاست است , آنچه مربوط به مبانی خاص جمهوری اسلامی است ; همه ی اینها مورد چالش است و این چالش به شکل بسیار جدی دارد دنبال می شود. مخالفان نظام جمهوری اسلامی فقط یک مشت فحاش هایی که در رادیو و تلویزیون ها بنشینند و یاوه سرایی غ سیاسی بکنند , نیستند; افراد متفکر را به کار گرفته اند; آدمهایی را که در زمینه های فکری ـ چه دینی , چه سیاسی ـ می توانند حرفی به میدان بیاورند , به کار گرفته اند و دارند پول خرج می کنند و فکر درست می کنند و آن را به جامعه تزریق می کنند. در مقابله ی با این , نه عصبانیت , نه تکفیر , نه سلاح , نه قوه ی زور , هیچکدام فایده یی ندارد. در مقابل « لا یثل الحدید الا الحدید » باید با منطق به میدان رفت . دشمن دارد از ابزارهای هنری استفاده می کند; از ابزارهای مدرن غ تبلیغی استفاده می کند و حرفها را پخش می کند; آماج عمده هم جوانهای ما هستند.
افکار را به مطبوعات و رسانه های گوناگون می آورند; حتی به رسانه های متصل به نظام می آورند ـ من حیث لا یشعر ـ و گاهی آنها هم چیزهایی را پخش می کنند. کسانی را با عنوان کاذب فیلسوف , سیاستمدار , متفکر و ... به رسانه ها می آورند; اینها با مبانی بینات غ قرآنی گلاویز و دست به یقه می شوند و بحث می کنند و این مبانی را زیر سوال می برند. معلوم است ; « و لتصغی الیه افئده الذین لا یومنون بالاخره و لیرضوه و لیقترفوا ما هم مقترفون » ; عده یی که دلهایشان آماده است , همین ها را می گیرند; یک عده هم که غافل و ساده دلند و پیچیدگی علمی ندارند , اینها را می پذیرند. امروز وظیفه ی مهمی بر عهده ی نخبگان است .
جناب آقای امینی از قول جناب آقای آسیداحمد خاتمی (حفظهماالله ) فرمودند که در باب روضه مطالب سست بیان می شود. من عرض می کنم فقط بحث روضه نیست ; در بیان معارف الهی , معارف اهل بیت , حدیثی که نقل می کنیم , داستانی که نقل می کنیم , نسبتی که به امام می دهیم , معرفتی که می خواهیم پایبند آن باشیم ; در همه ی اینها ما باید اتقان را رعایت کنیم . علمای ما این همه در فقه سر یک مساله ی جزئی کوچک غ کم اهمیت به وثاقت فلان راوی تکیه می کنند , اهمیت می دهند , بحث می کنند , رد و قبول می کنند , این راوی مورد قبول است یا نیست ; برای این که بالاخره سند روایت را تنقیح کنند و دربیاورند; بگویند این سند , سند درستی است ; که اگر سند درستی بود , به این روایت بشود اعتماد کرد; تا اگر اعتماد کردیم , یک حکم فرعی غ درجه ی سه در باب طهارت یا در باب بقیه ی احکام عبادی به دست بیاید. آن جا ما این همه اهمیت می دهیم ; چطور در باب معارف و در باب دلبستگی های فکری و عاطفی , به هر حدیثی , به هر روایتی , به هر حرفی و به هر گفته یی اعتماد کنیم این , قابل قبول نیست .
اتقان در نقل , اتقان در بیان و اتقان در مستندات غ آنچه می خواهیم به عنوان خوراک فکری به مردم بدهیم , لازم است ; این یک شرط اساسی است ; برای این باید فکری کرد; کار آسانی هم نیست ; عرض کردم این کار بسیار مشکل است ; با یک نشست و برخاست و تذکر و تشکیل یک نهاد درست نمی شود; یک همت و اراده ی جدی از نخبگان روحانی و فضلای روحانی می خواهد که بر این موضوع اصرار بورزند , پایبند باشند و دنبال کنند و از آنچه در مقابل به انسان برمی گردد , باک نکنند.
ما چند سال پیش این جا راجع به قمه زنی ـ امری که « بین الغی » است ـ مطالبی گفتیم ; بزرگانی صحبت کردند , نجابت کردند , قبول کردند و مردم زیادی هم پذیرفتند; یک وقت دیدیم از گوشه هایی سروصدا بلند شد که آقا شما با امام حسین مخالفید! معنای « سفینه النجاه و مصباح الهدی » این است که ما عملی را که بلاشک شرعا محل اشکال است و به عنوان ثانوی هم حرام مسلم و بین است , انجام دهیم باید این روشنگری ها را بکنیم تا نسل جوان ما به اسلام بیشتر علاقه مند شود. گرایش جوانها را به اسلام می بینید. این گرایش , گرایش عاطفی است . این گرایش , بسیار ارزشمند است ; اما مثل موجی است که ممکن است بیاید و برگردد. ما اگر بخواهیم این موج همچنان استمرار داشته باشد , باید پایه های فکری جوانها را محکم کنیم . ما این همه منبع داریم . همین دعای ابوحمزه که حضرت آقای مشکینی فرمودند , دعای امام حسین در روز عرفه , اینها را جوانهای ما می خوانند; اما معنایش را نمی فهمند. « الهی هب لی قلبا یدنیه منک شوقه » ; چقدر از این گونه مناجات ها و از این گونه مبانی و از این حرفهای عمیق در دعاهایی مثل مناجات شعبانیه و صحیفه ی سجادیه وجود دارد که احتیاج هست ما اینها را برای جوانها بیان و تبیین و روشن کنیم تا بفهمند و با علاقه و عاطفه و شوقی که دارند , بخوانند.
نکته ی آخر , وظیفه ی سنگین در باب خدمت رسانی است ; که این وظیفه عمدتا متوجه به مسوولان دولتی است . خدمت رسانی به مردم کار اصلی ماست و بیشترین کسانی که خدمت باید متوجه آنها شود , طبقه ی محروم و مظلوم و مستضعف جامعه اند که محتاج خدمتند. ما باید این خدمت را به آنها برسانیم و خدمت رسانی را تسهیل کنیم . این , خود یک قدم بزرگ در راه ایجاد عدالت اجتماعی است . امروز دیگر کوتاهی ها و تکاسل ها و وقت مفید اداری را به یک ساعت یا کمتر یا اندکی بیشتر رساندن , قابل تحمل نیست ; اینها باید درست شود. البته مجاهدت و تلاش لازم است . همه باید ان شاالله کمک کنند تا مسوولان بتوانند وظایف خود را انجام دهند.
ان شاالله خداوند متعال به همه ی ما توفیق دهد تا بتوانیم این وظایف سنگین را انجام دهیم . در این برهه ی حساس , کارهایی بر دوش همه ی ماست و از یکایک ما درباره ی نعمتهای خداوند سوال خواهد شد ـ « ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم » ـ و ما باید پاسخگوی این نعمت بزرگ باشیم . خداوند ان شاالله توفیق دهد تا بتوانیم این بارهای سنگین را تحمل کنیم و به منزل برسانیم .
والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته
در ابتدای این دیدار آیت الله مشکینی رئیس مجلس خبرگان در سخنانی با اشاره به امتحان های الهی به ویژه در مورد انسانی هایی که در جامعه دارای جایگاه و مسئولیت بالایی هستند , افزود : وظیفه علما و مسئولان در نظام اسلامی بسیار سنگین است .
آیت الله امینی نایب رئیس مجلس خبرگان نیز در سخنانی , گزارشی از اجلاس دو روزه منتخبان ملت در مجلس خبرگان و مباحث مطرح شده را بیان کرد.
رهبر معظم انقلاب :
ما چند سال پیش راجع به قمه زنی , امری که « بین الغی » است مطالبی گفتیم , بزرگانی صحبت کردند , نجابت کردند , قبول کردند و مردم زیادی هم پذیرفتند , یک وقت دیدیم از گوشه هایی سر و صدا بلند شد که اقا شما با امام حسین مخالفید!

¤ نوشته شده در ساعت 13:42 توسط ا ع ی