سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/10/24
11:47 عصر

آرشیو

بدست دخترخونه در دسته

پنجشنبه، 31 شهریور، 1384

اول و اصل هنر
باسلام و خصوصا به رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ، که اولش من یک ماهه بودم و ... .
این : ( پیام ) :
کربلای جبهه ها یادش بخیر
چهارشنبه، 30 شهریور 1384، ساعت18:7




پیامهاى زیر براى این یادداشت نوشته شده اند:


نویسنده: صاد
جمعه، 1 مهر 1384، ساعت 5:26

سلام علیکم ، آری ، بقول آقا عالم ال محمد که درودخدا براو و آل او باد : از هنر هم نمی توان گفت مگر اینکه اول معرفیش کرد و ( اصل معرفته توحیده ) ، مثلا بقول شما بنا بر فرمایش رهبری ، موفق باشید خصوصا در یاد ایامی که آنطرف خاکریز صدام جهانی بود و اکنون نه تنها دراین بلکه در خاکریز هم به وحدت کلمه یا : همبستگی و مشارکت نیازمندیم ، والسلام علیکم ورحمته الله وبرکاته .

E-mail: وارد نشده است
URL: honare-hambastegi-va.persianblog.com





نویسنده: roholat khomeini
پنجشنبه، 31 شهریور 1384، ساعت 23:36

علی(ع) فینی اساسی در دستمال نموده و ناگهان مانند آتشفشانی همیشه خاموش که محتاج زلزله‌ای خفیف ترکید.


را در : ( پیام های دیگران ) حرف امروز مرکز فرهنگی شهید آوینی دیدم .
مطلب امروزش ازاین قراره :

حرف اول ما
گاهى انسان در یک باغ سرسبز، که نسیم دلنوازى مى‏وزد و میوه‏هاى درختان خودنمایى مى‏کند، دلش مى‏خواهد یک گل‏محمدى را با تمام وجود بو کند. در واقع، هم از سایر نعمت‏هاى الهى استفاده کند و هم در این فضا، از استشمام عطر گل‏محمدى لذت ببرد. این اتفاق شاید براى بسیارى از شماها افتاده باشد. البته، نه به این شکل و شاید در شکل‏هاى مختلف دیگر درست مثل ما.
هرگاه از حوادث جارى کشور مى‏خواهیم آگاهى پیدا کنیم، به دنبال مهمترین آنها، بویژه رهنمودهاى مقام معظم‏رهبرى هستیم که بدانیم ایشان چه فرموده‏اند و براى رسیدن به حظ معنوى ممکن است علاوه بر رادیو و تلویزیون، از روزنامه‏ها هم استفاده کنیم. در همین پى‏گیرى اخبار و جریانات روز، سخنان رهبر فرزانه انقلاب حکایت آن گل‏محمدى را دارد که در یک باغ سرسبز انسان را سرمست‏خود مى‏کند و حکایت امروز ما، آیینه تمام‏نماى آن استشمام جان‏بخش است.

حرف دوم
در طول این سال‏ها، بسیارى از ما اظهارنظرها و تعریف‏هاى متفاوتى از هنر و کارهنرى از افراد متعدد شنیده‏ایم. بسیارى از آن تعریف‏ها، منصفانه بوده و بسیارى هم یا اصلا با اصول کار هنرى سازگار نبوده و یا بسیار کلى و غیرقابل انطباق با آن بوده است. در طول این چند سال، طول اضلاع و محدوده و مساحت این واژه براى بسیارى روشن نبوده است و چه بسا برخى از دوستان با نیت الهى و خدایى وارد برخى از عرصه‏هاى هنرى مى‏شدند اما نگاه طلبکارانه و غیرکارشناسانه بعضى‏ها مانع از انجام فعالیت هنرى مى‏شده است. این واقعیت که محدوده هنر کجاست، هنر متعهد چیست و هنرمند متعهد کیست؟ مقولاتى است که شاید امروز رسیدن به تعریف درستى از آن به سادگى امکان‏پذیر نبود، خصوصا جریانات سیاسى و حزبى هم از هنرمندان به نفع انگیزه‏هاى قشرى خود استفاده مى‏کنند. براستى دیگر هیچ مرزى نمى‏شد بین هنر و هنرمندان قائل شد. آنهایى که دستى در هنر دارند و مى‏دانند که هنگام خلق یک اثر هنرى بیشتر از این‏که به ویژگى‏هاى خلق هنرى اهمیت داده شود، به تاریخ مصرف، نوع مصرف، و گرایش مصرف آن محصول هنرى توجه مى‏شد. خلاصه این‏که وانفسایى بود لذا این‏که هنر چیست و هنرمند کیست؟ باز هم بد نیست‏بگوییم که این نامجهول بودن هنر از یک سو و عملکرد نهادهاى به اصطلاح هنرى از سوى دیگر، همه را سردرگم کرده بود. مثلا، فیلمى از سوى حوزه هنرى سازمان تبلیغات به اکران مى‏رسید که... و از آن طرف بنیاد فارابى... و شما این تفاوت در کارها را مى‏توانید در تمام نوشته‏هاى هنرى تعمیم بدهید. به هر حال، در این میان یکى از راه‏هاى نجات از سردرگمى و ابهام، داشتن تعریفى درست از مقوله هنر و توابع آن بود که توسط رهبر فرهیخته و هنرمند کشورمان انجام گرفت.

حرف سوم ما
حتما شما هم مثل ما سخنان معظم‏له را شنیده‏اید. اما این تکرار براى همه ما مثل تکرار بهار، زیباست و براى درک کارآمد و ژرف برآنیم تا تعاریف "حضرت‏آیت‏الله‏العظمى خامنه‏اى «مدظله‏العالى‏»" را از هنر و فعالیت هنرى و هنر دینى بیاوریم تا راهکارى باشد براى همه کسانى که دلشان مى‏خواهد با زبان هنردینى آنچه مى‏خواهند به دیگران ابلاغ کنند.
هنر و هنرمند: مقام معظم‏رهبرى هنر را مجموعه‏اى از احساس و ادراک زیبایى‏ها و حقایق و تبیین آنها برشمردند و فرمودند: «هنر حقیقتى است‏بسیار فاخر و عطیه‏اى از جانب پروردگار است که مانند هر موهبت دیگرى مسؤولیت‏ها و تکالیفى را براى صاحب آن به همراه مى‏آورد.»
تکلیف هنرمند چیست: «هنرمند علاوه بر تکالیف ذاتى انسانى به علت ویژگى‏هاى بسیار ممتاز هنر، باید در خصوص قالب و مضمون آثار خود نیز احساس تعهد کند.»
«هر قدر یک هنرمند به مرحله بالاترى از فکر و اندیشه و درک عقلانى برسد، جوهره کارهاى هنرى او کیفیت و ارتقاء بیشترى خواهد یافت و درک هنرى او از پشتوانه بیشترى برخوردار خواهد بود.»
«نمى‏توان در وادى هنر با انگیزه‏هاى سطحى و یا ناسالم حرکت کرد و سرافراز و موفق بود.»
هنر دینى: «هنر دینى آن است که معارفى را که ادیان الهى و کامل‏تر از همه، دین مبین اسلام با هدف سعادت حقیقى بشر به دنبال ترویج آن بوده‏اند در جوامع انسانى منتشر کنند و در افکار بشر ماندگار و جاودانه سازد.»
«در هنر دینى، الزامى به استفاده از واژگان یا نهادهاى مذهبى نیست، بلکه ترویج هنرمندانه مقولاتى نظیر عدالت، حقوق انسانى و مسایل اخلاقى و پرهیز از ابتذال و استحاله هویت انسان و جامعه مى‏تواند نمونه‏هاى خوبى از هنر دینى باشد.»
در آخر کلام به تمامی کسانی که در مقوله دفاع مقدس و حفظ ارزشهای آن کاری انجام داده اند چه در حوزه فیلم - عکاسی - خبرنگاری - داستان - کتاب - رمان و ..... به پاسداران و سربازانی عرصه هنر دینی در تمامی ابعاد درود می فرستیم و توفیق همگان را از درگاه خدای تبارک و تعالی خواستاریم .

نباشد از شهیدان دور گردیم به ذلت رهسپار گور گردیم
¤ نوشته شده در ساعت 18:7 توسط شورای نویسندگان